New York City

16 mei 2018 - Washington D.C., Verenigde Staten

Afgelopen maandag bezochten we het Vrijheidsbeeld. We hadden eerder al kaartjes gehaald zodat we maandagochtend meteen in de rij konden gaan staan. Uiteraard was er eerst aan de kade een security check, waarbij bij mij de metaaldetector afging. Wat bleek: het is niet slim om een beugelBH aan te trekken... Nadat ik gefouilleerd was, mochten we gelukkig wel de boot op. Van andere reizigers had ik al gehoord dat we meteen naar de rechterkant van de boot moesten gaan voor het beste uitzicht, en dat bleek een gouden tip! We stonden helemaal vooraan, en hadden echt fantastisch zicht op Lady Liberty!

Eenmaal op Liberty Island aangekomen, moesten onze rugzakken in een kluisje, en moesten we weer door een security check, waarbij ik er natuurlijk weer uitgehaald werd. Dit keer moest ik ook mijn sandalen uitdoen. Uiteindelijk konden we doorlopen, en stonden we een paar minuten later (195 trappen hoger) op het pedestal, waar we prachtig uitzicht hadden op de New York skyline. Zie de foto’s!

We hebben nog wat souvenirs gekocht en zijn vervolgens weer teruggegaan naar Battery Park (de kade waar de boot aanmeert) om daar te lunchen (voor nog best normale prijzen). Van daaruit namen we de metro naar World Trade Center om het 9/11 Memorial te bezoeken. Het metrostation van WTC is overigens ook echt waanzinnig mooi om te zien: heel licht en hoog, vol marmer, en de  constructie is net een soort ruggengraat. Het memorial was net zo indrukwekkend als ik al eerder van een collega had gehoord. Het blijft raar om te bedenken dat op die plek ooit twee wolkenkrabbers stonden.  In vergelijking met andere plekken in New York was hier ook veel meer politie op de been.

We hadden ’s avonds afgesproken met een collega van Pieter op Times Square, maar omdat ik enorm verbrand was (dat rode hoofd is niet van de inspanning J), zijn we eerst teruggegaan naar het hotel. Daar heb ik me meteen ingesmeerd met aftersun en ben even gaan rusten, en Pieter is weer NY ingegaan om met die collega te gaan eten, en was een paar uur later alweer terug.

De volgende dag kregen we te horen dat het ’s middags zou gaan stormen, dus zijn we vroeg opgestaan, en hebben we eerst ontbeten bij een tentje op het station, en zijn we daarna verdergegaan naar Grand Central Station. Ook dit gebouw was behoorlijk indrukwekkend: het is zo ontzettend groot! (ik vind Utrecht Centraal al groot J) Van daaruit liepen we in iets meer dan 10 minuten naar Central Park. Daar hebben we fietsen gehuurd en hebben een derde van het park gezien. We zijn gaan lunchen bij The Boathouse, en liepen vervolgens naar de fontein die we kennen uit veel series en films. We fietsten weer terug naar het begin van het park en reisden weer terug naar ons hotel, waar we rond half vier aankwamen. Om half vijf kwam de regen met bakken uit de hemel. Vanochtend zagen we op het ontbijtnieuws dat veel treinen uit waren gevallen (Grand Central stond zwart van de mensen), en in New Jersey, tussen ons hotel in Newark en NYC in, waren er allemaal bomen met wortel en al omgewaaid.

En nu zitten we in de trein naar Washington, en zijn we heel benieuwd wat deze stad ons gaat brengen!

1. Mam:
    16 mei 2018
    Lieve kinderen, wat een verhalen weer ! Leuk om te lezen en het zo een beetje mee te beleven .
    De foto’s bij het verhaal zelf maken het extra leuk!
    Van het vreselijke weer daar hebben we hier niets gehoord.
    Hopelijk hebben jullie een voorspoedige reis gehad naar de volgende bestemming.....en de volgende avonturen....
    Met liefs,