Welkom in Washington

18 mei 2018 - Washington D.C., Verenigde Staten

Na een heerlijke treinreis naar Washington (wat een fijne stoelen in die trein) moesten we vanaf het treinstation met de metro naar ons hotel. Na een flink aantal stops werd de metro steeds leger, en toen de metro bovengronds ging, bleek de buurt ook steeds armoediger. Vanaf onze halte bleek het nog een half uur lopen in de regen met onze zware koffers. Het was al snel duidelijk dat we dit niet iedere dag wilden gaan doen.

We hebben daarom wel ingecheckt, en zijn toen aan de overkant gaan eten bij een restaurant met "the best chicken in Maryland". Nou was de kip wel lekker, maar niet geweldig goed... De volgende ochtend aan het ontbijt kwamen we Pieters collega tegen die in hetzelfde hotel bleek te slapen! (we waren hem de vorige dag ook al bij een metrostation in New York tegengekomen) We hebben samen ontbeten en hebben toen een Uber gedeeld naar het metrostation. Pieter en ik namen vervolgens de metro naar ons nieuwe hotel, vlakbij het Pentagon. Dat bleek een goede keuze want we zitten nu vlakbij de stad.

Na het inchecken gingen we naar The National Archives, waar onder meer de Declaration of Independence, the Constitution en the Bill of Rights liggen. Grappig was dat ik (zonder dat ik het me bewust was) al een hoop teksten kende van de musical "Hamilton", die gaat over Alexander Hamilton, één van de founding fathers. Verder lagen er nog veel meer bijzondere originele documenten. Wat ik persoonlijk erg leuk vond, was het originele octrooi van Edison op de gloeilamp. We hebben wat souvenirtjes gekocht daar, en een lunch gegeten, en wilden we lopend naar the National History Museum. Helaas hebben we het niet getroffen met het weer deze week. Vooral gisteren kwam het met bakken uit de hemel. We besloten maar een taxi te nemen en stonden ook nog in de regen in de rij voor het museum. Blijkbaar is het nationale "neem-je-klas-naar-Washington"-week ofzo, want er lopen hier gigantisch veel schoolklassen rond.

In ieder geval liep de rij redelijk vlot door, en konden we genieten van het gigantische museum. Pieter heeft er talloze foto's van gemaakt: van fossielen tot diamanten, van zeedieren tot aan giraffen, je kan het zo gek niet bedenken of het ligt daar. Veel aandacht trok de olifant in de hal, en de Hope diamant. Die vond ik overigens zelf niet zo heel speciaal, er waren mooiere juwelen..

Na dit museum zijn we gaan eten bij the Panda Express, waar we voor ongeveer 25 dollar een flinke maaltijd hadden en we gelachen hebben om de fortune cookies.

Vandaag (18 mei) hadden we een reservering staan bij het Capitool. Maar eerst hebben we de Library of Congress bewonderd. Daar lag ook de Gutenberg bijbel, één van de eerste gedrukte werken ter wereld. We mochten een korte blik werpen op de bekende leeszaal, die we ook kenden uit films en series.

Er bleek een tunnel te zijn tussen de Library en het Capitool, dus die hebben we genomen. Op een gegeven moment waren we de enigen in die hele tunnel, dat was wel een gek idee: er lopen zoveel mensen boven je hoofd (in de regen ;)) en wij konden in alle stilte doorlopen.

De tour door het Capitool was heel goed: we kregen eerst een film te zien over het ontstaan van het Capitool, en kregen toen een rondleiding door verschillende zalen. We mochten helaas niet het House of Representatives in of de Senaat. We hebben geluncht in het Capitool met een flink stuk pizza, en hebben toen buiten gewacht tot het zou opklaren. Dat deed het helaas niet, dus we gingen het Capitool weer in en namen toen de tunnel naar the Jefferson Building (de bibliotheek), en vervolgens een tweede tunnel naar the Madison Building (ook van de bibliotheek). Toen was het nog maar een minuutje lopen naar de metro.

Vervolgens gingen we naar the National Air and Space museum, waar ze onder meer het vliegtuig van Amelia Earheart, verschillende vliegtuigen van de Wright-broers en verschillende ruimtevaartuigen hadden. We waren allebei flink moe (we lopen immers flink wat af: vandaag zaten we op ruim 11.000 stappen) dus we zijn na een uurtje weer naar ons hotel gegaan (met eerst een tussenstop bij de Starbucks). Ons hotel heeft een SkyDome met fantastisch uitzicht op Washington, en we hebben daar zojuist heerlijk gegeten. Nu gaan we even uitbuiken en weer op tijd naar bed: morgen is onze laatste volle dag in Washington en we willen graag nog in ieder geval het Witte Huis zien.

1. Mam:
    19 mei 2018
    Hallo lieverds,
    mooi allemaal weer om te lezen ! Het is net of ik er een beetje bij ben.
    Het is maar goed denk ik dat je dit blog schrijft, anders weet je het straks thuis allemaal niet precies meer..
    En....wat stond er in de fortune cookies ? Ben wel nieuwsgierig !😉
    💋van mij