San Francisco

31 mei 2018 - Fresno, California, Verenigde Staten

Op maandag 28 mei reden we een prachtige brug over naar San Francisco. We hadden geen idee dat deze stad net zo'n mooie skyline heeft als New York. Na wat zoeken in de straatjes (veel eenrichtingsverkeer) vonden we vrij rap ons hotel. We wisten al dat de parkeertarieven hier ontzettend hoog zijn. Ons hotel viel nog in de middenmoot met 57 dollar per dag... Maar we hebben de koffers eerst uitgeladen en zijn toen naar een parkeergarage dichtbij gegaan, wat ongeveer de helft goedkoper was.

Het hotel ligt midden in de stad, en omdat we al vroeg aangekomen waren, zijn we meteen maar een rondje door de stad gaan maken, richting Chinatown. Het was eigenlijk precies zoals je je al voor kunt stellen: allemaal Chinese winkeltjes en restaurantjes, en daarboven vrij armoedig aandoende huisjes/appartementjes.

Op dinsdag hebben we de Big Bus Tour uitgeprobeerd: voor 50 dollar per persoon zie je in twee uur tijd een hoop van de stad. Je kunt overal uitstappen waar je wilt, en dan met een volgende bus de rest van de route volgen. Wij vonden het erg handig, en je ziet veel meer dan wanneer je zelf door de stad zou gaan dwalen. We zagen ook al dat er geen straat is die recht is, en dat zorgt voor prachtige foto's. Sowieso is San Francisco erg fotogeniek: het is een heel schone stad, en er zijn veel prachtige gebouwen. We hebben ons in moeten houden om niet van iedere straathoek foto's te maken...

Rond lunchtijd zijn we op Fisherman's Wharf uitgestapt en hebben daar heerlijk vis gegeten. Daarna zijn we naar Ghirardelli's Square gegaan, een plein dat bekend staat om zijn ijs en chocola. Daarna hebben we een middagje binnen gerelaxed, want ik had wel weer genoeg in de zon gezeten (weer verbrand helaas).

Op woensdag mochten we Alcatraz bezoeken, iets waar we al een tijdje naar uit hadden gekeken. We namen een ouderwets tramstel (de F line) naar het begin van de werf, en zijn toen allerlei pieren afgelopen. Dat was wel lekker lopen met een zeewindje, maar het waaide wel erg hard, en wij liepen daar in 13 graden met T-shirt en korte broek. Gelukkig had ik nog een vest bij me, Pieter is pas 's avonds weer warm geworden geloof ik...

We gingen vroeg lunchen bij een tentje op Pier 33, waar de boot zou vertrekken. Eenmaal op het eiland aangekomen (10 minuten varen) kregen we eerst een verplicht veiligheidspraatje. Dat stelde niet zoveel voor: let op waar je loopt en als er  ergens staat  'Do not enter', doe dat dan ook niet... Na dit praatje keken we een introductiefilm en mochten we het eiland en de gevangenis gaan verkennen. Wat veel mensen wellicht niet weten, is dat op Alcatraz een bijzonder ecosysteem is, met veel bijzondere zeevogels en prachtige bloemen. Van buiten lijkt het een prachtige plek. Binnen is een ander verhaal... Er was een audiotour van anderhalf uur waarmee je allerlei plekken binnen de gevangenis bezocht en allerlei verhalen werden verteld. Dat was echt heel leuk gedaan en het was geweldig om de echte cellen te zien (en ook de bekende cellen waaruit men was ontsnapt). Wat ik niet wist is dat de gevangenen de geluiden uit de stad konden horen en dat ze dat het allerergst vonden: je hoorde mensen die hun vrijheid aan het vieren waren terwijl je zelf in een cel zat.. Na de tour kochten we nog wat souvenirs, en gingen we terug naar de stad. We liepen weer een stukje verder op de werf, en gingen aan boord van een echte cable car. Dat was ook heel leuk om mee te maken, en het is de veiligste manier om met een vervoersmiddel die heuvels te beklimmen schijnt.

We waren gisteren aardig moe (15000 stappen volgens mijn iPhone) en vandaag staat een dagje Silicon Valley op het programma. Over een week vliegen we alweer naar Nederland!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henry Westein:
    31 mei 2018
    Wat leuk san francisco. Herrinner me het nog wel
    Maak je ook foto van je auto?
    Tot over een week
    Jullie hebben een mooie ervaring opgedaan
    Kus pap
  2. Mam:
    2 juni 2018
    Prachtig verslag en mooie foto ‘s van de beroemde hippiestad uit een ver en grijs verleden.......
    Toch heeft het, zo te horen en te zien , nog steeds veel charme volgens mij.
    Met liefs
  3. Anja Kardol:
    4 juni 2018
    Leuk! Mooie foto's, we hebben meegenoten van jullie prachtige reis. Wat een indrukken he? Weet je nog wat je dag 2 en 3 heb gedaan😉
    Wat gaan jullie deze laatste week nog doen? of heen?